Els amos de
Inditex, de H&M, de Mango, de Nike i d’una bona, llarga i atapeïda llista
de marques internacionals de prestigi ens han demostrat que saben fer crèixer
els negocis, internacionalitzar-los i fer diners. Molts diners.
Aquesta
part de la pel.lícula ha passat l’exàmen i s’ha demostrat per activa i per passiva
que tenen clients a dojo, que són presents arreu del món i que el que fan té
èxit per un munt de raons.
Podem dir
que per tot el que acabeu de llegir tenen una credibilitat confirmada i
indiscutible. Són molt més creïbles, per exemple, que Bankia o que d’altres
gegants, de gestió i comportament groller que ha necessitat l’ajuda del l’Estat
quan han ensopegat i s’han arruïnat, obligant als ciutadans, amb la complicitat
del govern i dels organs de la UE, a posar de la seva butxaca els diners
necessaris.
L’altra
credibilitat de la majoria de les grans marques mundials, la que està
relacionada amb la vessant social, encara està per demostrar i farien bé de
posar-s’hi, que la massa de clients evoluciona –i la competencia- i cada dia
exigim més coses a més del bon preu i que no caiguin els botons.
Que
fabriquin arreu del món no em preocupa especialment. Em
preocupa, en canvi, i ens hauria de preocupar a tots, que no moguin ni un dit per
propiciar alguna millora social i econòmica a les munions de treballadores i
treballadors que fabriquen el que venen a canvi de sous vergonyosos i
vergonyants.
Admiro el
senyor Amancio Ortega, per exemple, que després de deixar la funció executiva a
Inditex va crear una immobiliària que està adquirint edificis de relleu arreu
del món. Els compra, els lloga o els torna a vendre i segueix guanyant molts
diners. Quin tío!
Ara potser
seria el moment de moure alguna carta.
De
localitzar de nou alguna part de la fabricació a Europa, rendibilitzant
l’augment de cost, que hauria de ser moderat, capitalitzant el “made in
Europa”, com estan fent des de fa uns anys unes quantes marques de referència,
que subcontracten a països del tercer món alguns productes i mantenen –o han
reprès- la fabricació local europea d’altres línies.
Els governs
tenen una bona part de responsabilitat, facilitant la importació del que es
produeix a qualsevol racó de món en condicions salvatges –heu llegit bé,
salvatges- a canvi d’arancels ridícols o inexistents.
Admiro al
senyor Ortega i a la
família Antik , i al senyor Erling Persson, fundador de Hennes
& Mauritz (H&M) i a bastants industrials més del ram de la moda i
d’altres gremis, però s’haurien de moure i articular la promoció del que
fabriquen parlant de les vides que salven, dels sous que apugen als
treballadors de base, no als alts executius, i de les condicions de vida que
optimitzen. La nostra conciència –i la seva- ho agraïria i els mils de
treballadors que ara mateix fan calces, sabates, samarretes i pantalons a
qualsevol preu i a llocs inversemblants viurien una mica millor.
2 comentaris:
En el nostre pais sempre s'ha dit que la generositat no ha de fer-se veure, quan esta demostrat que la visibilitat de les accions humanitàries genera reaccions en cadena de imitació. L'Empresa Pascual es un exemple de responsabilitat social ( al menys ho ha estat fins ara) cuida als seus treballadors, te menjadors dignes i guarderies per la seva canalla . Aquesta seria una manera de començar per a tots aquest que fabriquen en llocs on ni tant sols tenen segur que no els caurà el teulat.
Gràcies pel comentari, amic!
Fins aviat.
Pierre Roca
Publica un comentari a l'entrada